MIESIĘCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE “SOWY”

5 i 6 – LATKI

MIESIĄC GRUDZIEŃ

Temat tygodnia

Zadania do realizacji

JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT?

  • Zabawy na świeżym powietrzu – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie

  • Wesoła rymowanka” – zabawa powitalna

  • Wprowadzenie litery „l”, „L” w toku zabaw

  • Wprowadzenie znaków matematycznych : <, >, =

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

  • Porównywanie liczebności zbiorów

  • Poznanie i nauka słów piosenki „Zwierzęta dawnych czasów”

  • Wprowadzenie terminu „epoka lodowcowa”

  • Zapoznanie z wyglądem stroju roboczego i stroju galowego górnika

  • Obejrzenie filmu edukacyjnego o pracy górników w kopalni

  • Poznanie właściwości węgla

  • Poznanie produktów, które otrzymujemy z węgla

  • Wyjaśnienie terminu „Mikołajki”

  • Mikołajki – odwiedziny Mikołaja w przedszkolu i rozdanie prezentów dzieciom

  • Gimnastyka poranna – rozwijanie sprawności fizycznej

  • Rytmika – zajęcia muzyczno – rytmiczno – ruchowe

  • Nauka piosenki o Mikołaju „Święty Mikołaju, Święty Mikołaju”

  • Wykonanie pracy plastycznej „Mikołaj”

  • Zabawy ruchowe

IDZIE ZIMA ZE ŚNIEGIEM

  • Wysłuchanie wiersza Krystyny Datkun – Czerniak „Pracowita zima”

  • Gimnastyka poranna – rozwijanie sprawności ruchowej

  • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych

  • Poznanie charakterystycznych cech zimy

  • Wprowadzenie litery „y, „Y” w toku zabaw

  • Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby „7”

  • Przeliczanie w dostępnym zakresie

  • Wysłuchanie i nauka piosenki pt. „List do zimy”

  • Oglądanie reprodukcji malarskich z motywem zimowym

  • Wyjaśnianie znaczeń przysłów o zimie

  • Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze w formie zabaw

  • Ustalanie zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw

  • Próba stworzenia śniegu w sali z dostępnych i bezpiecznych dla dzieci materiałów – zabawy sensoryczne

  • Doskonalenie umiejętności eksperymentowania, szacowania i przewidywania

  • Doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania obiektów

  • Wykonanie pracy plastycznej „Mój bałwanek”

  • Wyjazd do kina na bajkę pt. „Zima mamy mu”

  • Rytmika – zajęcia muzyczno – rytmiczno – ruchowe

  • Zabawy ruchowe

IDĄ ŚWIĘTA

  • Kula śniegowa” – wykonanie pracy plastyczno – technicznej

  • Wysłuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej pt. „Wspomnienia prababci Pelagii

  • Gimnastyka poranna – ćwiczenia i zabawy ruchowe

  • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych

  • Poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

  • Wprowadzenie litery „r”, „R”

  • Przeliczanie w dostępnym dla siebie zakresie

  • Świąteczne przeliczenia” – zabawa matematyczna

  • Warsztaty dla rodziców – wykonanie ozdób na choinkę

  • Ozdoby na choinkę” – praca plastyczno – techniczna wykonywana z różnych tworzyw

  • Wigilia grupowa – przestrzeganie zasad savoir – vivre przy spożywaniu posiłku świątecznego – odpowiedni strój na tę uroczystość, odśpiewanie kolędy „Wśród nocnej ciszy”

  • Nazywanie potraw wigilijnych

  • Rozwijanie logicznego myślenia podczas zabaw dydaktycznych

  • Określanie kierunków i ustalanie położenia obiektu na płaszczyźnie

NOWY ROK TUŻ TUŻ

  • Zabawy ruchowe poranne

  • Ćwiczenia gimnastyczne rozwijające sprawność ruchową

  • Zegary i zegareczki” – zabawa ruchowa, odpowiednie reagowanie na zmianę dźwięków

  • Zegary dawniej i dziś” – słuchanie wiersza B. Formy „Różne zegary”, rozmowa na temat wiersza

  • Zanim upłynie czas” – zabawa ruchowa

  • Dzień i noc” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem piktogramów

  • Przeciwieństwa” – zabawa dramowa i klasyfikacja obrazków

  • Ulotne chwile’ – zabawy z „Panem Czasu”, rozmowa na temat upływu czasu i tego, czy można go zatrzymać

  • U zegarmistrza” – zabawa dźwiękonaśladowcza, ćwiczenie koncentracji

  • Galeria zegarów” – zabawa artykulacyjna

  • U zegarmistrza gra muzyka” – zajęcia muzyczne z nauką piosenki

  • Zmiana pór roku” – zabawa ruchowa, ćwiczenie percepcji wzrokowo – ruchowej

  • Pory roku i miesiące” – zajęcia edukacyjne, utrwalenie nazw miesięcy, łączenie miesięcy z porami roku

  • Dni tygodnia” – zabawa dydaktyczna, utrwalenie nazw dni tygodnia

Miesięczny plan pracy dydaktycznej

Listopad

5- 6-latki

TEMAT TYGODNIA

ZADANIA DO REALIZACJI

Co powinienem wiedzieć o Polsce

  • Obchody Dnia Niepodległości – „Bieg Niepodległości”

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych.

  • Wycieczka na pobliski cmentarz.

  • Czym jest Polska”, rozmowa na temat wiersza.

  • Zabawa konstrukcyjna z elementem kontynuacji rytmu, mierzenia długości „obronne mury”.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania W. Widłaka pt.:”Legenda o trzech braciach”.

  • Przypomnienie symboli narodowych.

  • Rozwijanie pamięci wzrokowej podczas zabawy „podaj kolejność”.

  • Kodowanie na dywanie” rozwijanie orientacji w przestrzeni, spostrzegawczości, logicznego myślenia.

  • Praca z obrazkiem podczas zabawy „ułóż zdanie”.

  • Tworzymy rymy, układanie rymów, wyszukiwanie par nazw obrazków, które się rymują.

  • Zajęcia muzyczne, utrwalanie hymnu narodowego.

  • Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

Moja rodzina mój dom

  • Moja rodzina – opisywanie poszczególnych członków rodziny.
  • Zabawa integracyjna „Serce do serca”.
  • Zestaw zabaw ruchowych.
  • Wprowadzenie litery T,t.
  • Poznanie cyfry 4.
  • Zabawa ruchowa przy muzyce „pociąg emocji”.
  • Zabawa matematyczna „stopa za stopą.
  • Zabawa z elementem dramy „sylabowe rozmowy”.
  • Zabawa słowna „Lubię gdy…”.
  • Zabawy matematyczne z trójkątem, odbiciem i symetrią.
  • Buda dla pieska – zabawa konstrukcyjna.
  • Praca plastyczna – pupil
  • Zabawy ruchowe z elementami wspólzawodnictwa.
  • Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej Nasze ulubione miejsca”, rozmowa na temat utworu.
  • Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

Moje prawa i obowiązki

  • Zabawa integracyjna z chustą „kolorowa kurtyna”.

  • Dzień Misia, zabawy tematyczne.

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Prawa i obowiązki” rozmowa na temat utworu.

  • Rozmowa na temat prawa dzieci do ochrony przed przemocą.

  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym 0.

  • Zabawy z figurami geometrycznym

  • Rozwianie zdolności manualnej, tworzenie pracy plastycznej.
  • Zestaw ćwiczeń ruchowych.

  • Wprowadzenie litery D,d.

  • Zgadnij jaki to obowiązek, zagadki obrazkowe.

  • Co czujesz – zabawa ruchowa.

  • Co rozpuszcza się w wodzie – zabawy badawcze

  • Zabawa matematyczna „który z kolei”.

  • Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

Moje zdrowie i bezpieczeństwo

  • Andrzejki, zabawy tematyczne.
  • Utrwalenie podstawowych informacji dotyczących piramidy zdrowia.
  • Zabawa matematyczna „rytmiczne układanki”.
  • Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Jazda bez trzymanki”, rozmowa na temat utworu
  • Czyścioszki – rozmowy na temat sposobów dbania o czystość i zdrowie.
  • Zawody sportowe z torem przeszkód.
  • Memory słuchowe „pudełeczka”.
  • Zabawy badawcze, eksperyment z olejem.
  • Zabawa ćwicząca koncentrację uwagi „gorący ziemniak”.
  • Zwiedzanie przedszkolnej kuchni.
  • Wprowadzenie litery k,K.
  • Zabawa matematyczna, porównywanie zbiorów.
  • Poznanie cyfry 5
  • Zestaw zabaw ruchowych.
  • Zabawy ruchowe ze śpiewem.
  • Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

Miesięczny plan pracy dydaktycznej

Październik

5-6-latki

TEMAT TYGODNIA ZADANIA DO REALIZACJI
Idzie jesień przez ogród i sad ·       Jesienny kącik” – zorganizowanie ekspozycji jesiennych darów.

·       Zestaw ćwiczeń ruchowych.

·       Zabawy sensoryczne z użyciem darów jesieni.

·       Wprowadzenie litery O,o.

·       Zabawa grafomotoryczna „Maliny”.

·       Słuchanie opowiadania „Malinowa mama”, rozmowa na temat treści utworu.

·       Udział w Spartakiadzie w Przedszkolu nr 2

·       Wyjazd do Maciejowego Sadu.

·       Wykonanie pracy plastycznej „Drzewa w sadzie”.

·       Opowieść ruchowa „Cztery pory roku w sadzie”.

·       Oglądanie i opis wyglądu niektórych owoców i warzyw.

·       Poznanie cyfry 1.

·       Taniec jesieni – swobodny ruch do muzyki.

·       Poznajemy owoce – zabawy badawcze.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

Idzie jesień do zwierząt ·       Rozwiązywanie zagadek dotyczących lasu.

·       Czytanie globalne „Leśne słówka”.

·       Zabawa matematyczna „Raz dwa trzy który z kolei jesteś ty?”.

·       Wprowadzenie litery A,a.

·       Zestaw zabaw ruchowych.

·       Świętowanie Dnia Edukacji Narodowej – krótki występ artystyczny.

·       Rozmowa na temat leśnych zwierząt z wykorzystaniem ilustracji.

·       Zagadki słuchowe „o kim mowa”.

·       Gra dydaktyczna „Kalambury”.

·       Poznanie zapisu cyfry 2.

·       Zabawy ruchowe ze śpiewem.

·       Leśne zapasy – przeliczanie.

·       Jesienne zabawy ruchowe – orzechem do dziupli, wiewiórki w parku.

·       Przygoda jeża- układanie historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

 

Skąd mamy te produkty? ·       Zabawa oddechowa z piórkiem.

·       Słuchanie opowiadania „Historia zapisana w zdjęciach” B. Szelągowskiej.

·       Bryła cukru – zabawa ruchowa.

·       Zapoznanie z zapisem cyfry 3.

·       Układanki z piekarni – zabawa dydaktyczna.

·       Prostokątne pudełko – wyodrębnienie kształtu prostokąta.

·       Rolnik, młynarz, piekarz – zabawa ruchowa.

·       Jak powstaje chleb? Historyjka obrazkowa.

·       Układanie kompozycji z figur geometrycznych.

·       Obserwacja ptaków w ogrodzie.

·       Zestaw ćwiczeń ruchowych.

·       Wprowadzenie litery M,m.

·       Zabawa integracyjna „Pajęczyna emocji”.

·       Zabawy z chustą animacyjną „Kolory pór roku”.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

Idzie jesień z deszczem ·       Aktywne słuchanie wiersza „Jesienna muzyka” I. Salach.

·       Zmienna pogoda – zabawa orientacyjno – porządkowa.

·       Nauka piosenki „Psotny deszczyk”

·       Zapoznanie zapisu cyfry 4.

·       Co pływa, co tonie – zabawa badawcza.

·       Kolorowy deszcz – zabawa z użyciem poznanych liczb.

·       Jesienne zabawy logopedyczne.

·       Wietrzyk, wiatr, wichura- zabawa ruchowa.

·       Kalosze i parasol – wykonanie pracy plastycznej.

·       Rozwiązywanie zagadek dotyczących zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.

·       Wprowadzenie litery E,e.

·       Zestaw zabaw ruchowych.

·       Zabawy ruchowe ze śpiewem.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

Miesięczny plan pracy dydaktycznej

Wrzesień

5-6-latki

TEMAT TYGODNIA ZADANIA DO REALIZACJI
Ja i ty to my ·       Zabawy integracyjne „kto to powiedział”, „łańcuch imion”, „peleryna niewidka”, „podobieństwa”.

·       Słuchanie wiersza „Piękne zwyczaje” przypomnienie o tym, jakie mamy zwroty grzecznościowe oraz kiedy ich używamy.

·       Oglądanie wizytówek z imionami poszczególnych dzieci, utrwalenie zapisu imion, przeliczanie liter, dzielenie na sylaby.

·       Praca plastyczna „wakacyjna fotografia”.

·       Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

·       Omówienie zasad obowiązujących w grupie.

·       Zabawy logopedyczne z piórkami.

·       Zabawy matematyczne z kostkami.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

Spotkanie z latawcem ·       Słuchanie opowiadania pt.: ”Lot”- rozmowa na temat utworu.

·       Dzień Kropki – zabawy tematyczne.

·       Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez zabawę „ułóż tak samo”.

·       Zabawy słuchowe  z użyciem instrumentów.

·       Praca plastyczna „Mój latawiec”.

·       Zabawy oddechowe z użyciem baniek mydlanych.

·       Integracja grupy podczas zabawy „Wesołe powitanki”.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian

zachodzących w przyrodzie.

 

Pożegnanie lata ·       „Wakacyjny kącik”, zorganizowanie kącika  z wakacyjnymi pamiątkami.

·       Zestaw ćwiczeń ruchowych.

·       Tydzień Szczęścia – zabawy tematyczne.

·       Zabawa słowna „Wakacyjne rymy”.

·       Słuchanie opowiadania pt.: „Morze” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego.

·       Rozwiązywanie zagadek słownych.

·       Zabawy sensoryczne „Letnie zapachy”.

·       Utrwalanie nazw dni tygodnia oraz miesięcy.

·       Zabawa matematyczna rozwijająca umiejętność przeliczania „pociągi”.

Tajemnice Ziemi ·       Zagadki sensoryczne.

·       Zabawa dźwiękowo – naśladowcza „sylabowe dialogi”.

·       Oglądanie uproszczonego Układu Słonecznego – prezentacja ruchu Ziemi wokół Słońca.

·       Omówienie wiersza pt.: „Konkurs”.

·       Zajęcia muzyczne, nauka piosenki „Ziemia – planeta cała”

·       Oglądanie globusa.

·       Układanie rytmów zgodnie z dostrzeżoną sekwencją.

·       Zabawa „kolorowe koła” doskonalenie pamięci wzrokowej.

·       Zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.